niedziela, 8 stycznia 2012

Raport na temat zespołu Aspergera i Autyzmu

RAPORT Z DNIA 20.12.2010r.

Grupa Moniki, Oliwii i Marii miała za zadanie wypisać potrzeby ucznia oraz role nauczyciela w stosunku do dzieci z zespołem Aspergera i Autyzmem, na podstawie otrzymanych tekstów. Miałyśmy także wykonać plakat.
Pierwszy tekst dotyczy przypadku dziecka z zespołem Aspergera. Opisuje sytuację 11-letniego Huberta. Wśród potrzeb ucznia wymienia się: rozwijanie ambitnych zainteresowań dziecka, ustalony dzień dnia, przełamywanie bariery społecznej, rozładowanie emocji, organizację czasu wolnego oraz przekazywanie prostych, krótkich komunikatów. Rolą nauczyciela natomiast jest: ograniczenie bodźców, przygotowanie klasy i uczniów, rozwijanie empatii, terapia sensoryczna, kontrola ucznia, kształtowanie motoryki, rozwijanie zainteresowań, zapobieganie egocentryzmowi oraz rozwijanie interakcji społecznych.
Drugi tekst opisuje sytuację 9-letniego Konrada, który choruje na Autyzm. Potrzeby takiego ucznia, to: wyznaczone, oddzielone miejsce, rozwijanie zainteresowań, rozładowanie napięcia, stały plan dnia, ograniczenie wypowiedzi ustnych, poszanowanie przestrzeni osobistej. Nauczyciel musi zadbać o: odpowiednie wprowadzenie w życie szkoły, kierowanie do ucznia prostych poleceń, odpowiedzi pisemne, a nie ustne, ułożenie odpowiedniego planu dnia, integracja z grupą, integracja z grupą, ciągła kontrola ucznia, rozwijanie zainteresowań.
Oba ta przypadki wiele łączy, m.in.: rozwijanie zainteresowań, kierowanie prostych poleceń oraz miejsce do wyciszenia się, rozładowania emocji. Bardzo ważna jest rola nauczyciela, jego ciągła kontrola ucznia i odpowiednie przygotowanie klasy.


POTRZEBY UCZNIA
ROLA NAUCZYCIELA
AUTYZM
1. wyznaczone, oddzielne miejsce;
2. rozwijanie zainteresowań;
3. rozładowanie napięcia;
4. stały plan dnia;
5. ograniczenie wypowiedzi ustnych;
6. poszanowanie przestrzeni osobistej.
1. rozwijanie zainteresowań ucznia;
2. ciągła kontrola;
3. integracja z grupą;
4. ułożenie odpowiedniego planu dnia;
5. odpowiedzi pisemne zamiast ustnych;
6. kierowanie prostych poleceń, bez abstrakcji;
7. wprowadzenie w życie szkoły.
ZESPÓŁ ASPERGERA
1. rozwijanie ambitnych zainteresowań;
2. ustalony rytm dnia;
3. przełamywanie bariery społecznej;
4. rozładowanie emocji;
5. organizacja czasu wolnego;
6. proste komunikaty.
1. ograniczenie bodźców;
2. przygotowanie klasy i zespołu uczniowskiego;
3. kontrola ucznia;
4. rozwijanie empatii;
5. terapia sensoryczna;
6. kształtowanie motoryki;
7. rozwijanie zainteresowań;
8. zapobieganie egocentryzmowi;
9. rozwijanie integracji społecznych.



Interaktywna zabawka – rozmawiający misio

Interaktywna zabawka – rozmawiający misio skonstruowana jest dla dzieci z Autyzmem oraz Zespołem Aspergera. Zabawka ma za zadanie rozwijać umiejętności społeczne, a w szczególności komunikacyjne głównie dzieci z wyżej wymienionymi zaburzeniami.
Zabawka wygląda jak zwykły pluszowy miś, jednakże nie jest to zwykła zabawka, ponieważ ma wbudowany czujnik, który odbiera dźwięki. Zabawka ma również wbudowany głośnik przez który miś wydobywa głos. Miś wypowiada różne komendy prosząc dziecko o powtórzenie, odpowiedzenie na pytania lub ich wykonanie, np.
  • Przeproś misia
  • Gdzie jest mama
  • Daj misiowi piłkę
  • Jak się czujesz
Dodatkowo gdy dziecko dotknie zabawkę zbyt mocno lub nie będzie jej długo używał miś zacznie płakać lub mówić żeby na niego uważać.
Zabawka wygląda jak zwykły pluszak w celu zdobycia zaufania przez dziecko. Następnie wszystkie wydawane dźwięki oraz reakcja na dotyk ma na celu rozwijanie kontaktów społecznych dziecko musi odpowiedzieć, aby miś podziękował dziecku za zabawę czy wykonane zadanie. Zabawka ta uczy również opiekuńczości i odpowiedzialności za drugą osobę.

Wykonały: Maria Kostro-Olechowska, Monika Polańczyk i Oliwia Śliwa.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz