niedziela, 22 stycznia 2012

Wykorzystanie komputerów w edukacji włączającej


Wykorzystanie komputerów w edukacji specjalnej ciągle jeszcze z trudem toruje sobie drogę. Główną przyczyną tego jest zapewne niedostatek sprzętu oraz oprogramowania dostosowanego do potrzeb kształcenia specjalnego. Inna wynika z postaw części pedagogów specjalnych obojętnych, a często niechętnych poznaniu korzyści, jakie niesie z sobą komputer i umiejętne jego zastosowanie w procesie kształcenia i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
Powszechnie uważa się, że praca z komputerem nakłada na użytkownika szczególne wymogi, jeśli idzie o poziom jego sprawności, zwłaszcza intelektualnych.
Doświadczenie przeczy temu poglądowi. Dzieci niepełnosprawne, w tym także upośledzone umysłowo, którym stworzono możliwość dostępu do komputera, szybko opanowują zasady obsługi prezentowanych programów komputerowych. Nauczyciele pracujący z dziećmi specjalnej troski zgodnie twierdzą, że trudno wyuczalni nawet stosunkowo prostych czynności uczniowie jednocześnie dosyć szybko opanowują umiejętność posługiwania się klawiaturą czy myszą.

Komputer może być wartościowym narzędziem stanowiącym pomoc w wielu zakresach kształcenia specjalnego:
1) w przygotowaniu przez nauczyciela lekcji lub jednostki metodycznej - wykorzystanie komputera do tworzenia pomocy (wykresy, schematy, układanki, rozsypanki wyrazowe),
2) w realizacji zajęć dydaktycznych - zajęcia te mają sprzyjać aktywizowaniu uczniów poprzez uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego oraz wzbogacać proces kształcenia o nowe, trudno dostępne w kształceniu tradycyjnym środki ilustracji,
3) w diagnozowaniu i kontrolowaniu postępów rozwojowych ucznia
4) w realizacji zajęć reedukacyjnych i korekcyjno - wyrównawczych - zajęcia te wsparte techniką komputerową dają nauczycielowi dobre warunki do budowania autorskich programów usprawniających
5) w utrwalaniu przyswojonej wiedzy i ćwiczenia nabytych umiejętności - użycie komputera pozwala ćwiczenia wykonywać szybciej i koncentrować się na ich podstawowej funkcji (np. ćwiczenie pisania), a możliwość wprowadzenia elementów zabawowych czyni je o wiele bardziej atrakcyjnymi dla dziecka,
6) wzbogacają formy pozalekcyjnej pracy młodzieży - możność samodzielnego produkowania wydawanej gazetki, obsługa organizowanych w ośrodku imprez okolicznościowych (druk plakatów, zaproszeń, biletów).
7)
jako źródło informacji- nie wszystkie dane faktograficzne wymagają zapamiętania, lecz potrzebne są do interpretacji. Ze względu na szybkość wyszukiwania informacji, komputer może stać się narzędziem nieocenionym.
8)
jako środek upoglądowiający- zasada poglądowości jest warunkiem niezbędnym efektywności procesów edukacyjnych. Komputer daje możliwość szybkiego zestawiania pożądanych kombinacji obrazów, tworzenia obrazów ruchomych, sterowania treściami, obiektami lub jego fragmentami.
9)
jako środek symulacji i modelowania- użycie komputera daje możliwość m.in. rozpatrywania i prognozowania możliwych wariantów rozwoju procesów i zdarzeń, opartego na racjonalnych i dobrze określonych przesłankach.
10)
jako narzędzie ćwiczenia umiejętności- zastępuje papier i ołówek. Pozwala na szybsze przeprowadzanie ćwiczeń gramatycznych, stylistycznych, rachunkowych i to w atrakcyjniejszej formie.
11)
jako partner dialogu- nie zastąpi on dialogu ucznia z nauczycielem, ale jest pomocny w niektórych sytuacjach, pomaga w rozwiązywaniu zadań, uczy i bawi.

Na zajęciach pracowałyśmy z programem „Młody Einstein- pakiet: zdolności i talenty. Dźwięki, kształty, kolory”.


Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku 3-6 lat.
Zawiera gry i zabawy ogólnorozwojowe. Program ma na celu:
- wszechstronny rozwój,
- kształtowanie wyobraźni,
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci,
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Program zawiera 8 ćwiczeń:
1) Uzupełnij kształty- prosta szata graficzna, obrazki kolorowe, przykuwające uwagę dziecka , za dobra wykonanie dziecko jest nagradzane brawami i słownymi pochwałami.
2) Ćwiczenia muzyczne:
a) Samodzielne tworzenie kompozycji muzycznej
b)Dobór dźwięku do instrumentu
3) Zwierzęta:
a) Dopasowanie słownego opisu do zwierzęcia
b) Dopasowanie odgłosu do zwierzęcia
4) Ćwiczenie sprawności motoryki małej
5) Ćwiczenie muzyczne (słuchowo-pamięciowe)- klikanie w odpowiedniej kolejności na zaprezentowaną wcześniej sekwencję
6) Tworzenie własnej muzyki na cymbałkach, a także możliwość wysłuchania melodii i odtworzenie jej
7) Malowanie latawca w odpowiednim kolorze zgodnie z poleceniem
8) Labirynt- przeprowadzenie chłopca przez labirynt.

Plusy programu:
- dzieci mogą samodzielnie korzystać z gry
- wszystkie ćwiczenia są dokładne omówione i przedstawione na przykładach
- w każdej chwili można skorzystać z pomocy
- grafika  dźwięki atrakcyjne dla dziecka
- ćwiczenia rozgraniczone na poziomy trudności

Minusy programu:
- niektóre ćwiczenia za trudne dla dzieci w tej grupie wiekowej
- ćwiczenia nie dają szansy pomyłki, nie można ich wykonać źle
- niewiele zadań nadaje się dla osób niepełnosprawnych
- tytuł nie do końca adekwatny do zawartości
- program mało finezyjny.

Przygotowały: Agnieszka Domaradzka, Olivia Śliwa, Karolina Wójcicka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz